Raff Coolen, geen hittestress maar een big smile.

Volle zon op De Geusselt. Volle zon op de met zwarte rubber-granulaat gevulde grasmat, die de lucht erboven laat trillen zoals je dat ook kunt zien in de beste western in een woestijn. En dan pak je een grote gasbrander om de door de zon verbleekte rode stoeltjes weer een dieprode kleur te geven. Onderdeel van de Geusselt Clean-Up. Zweten voor us-MVV-ke.

Raff Coolen is al meteen om 09.00 uur present. Hij is sinds zes jaar fanatiek supporter. Fanatiek? “Ja, ik sta bij de Angel-Side. De eendracht van die groep, de passie, de kracht voor de club. In goede en in minder goede tijden. Dat is fantastisch.” Het zweet parelt Coolen van het voorhoofd. Breedlachend: “Ik ben voorman bij de installatie van zonnepanelen. Ik ben en gewend om met mijn handen te werken en ik ben gewend om in de hitte te werken. Je moet wat over hebben voor je club. Dit werk is ook satisfying. Je ziet direct resultaat.”

Dat de Angel-Side zijn handjes af en toe verkeerd laat wapperen, daar is hij geen voorstander van. “Het is ons stadion. Hier moeten we niks slopen. Daar ben ik absoluut niet van. Als ik iets zie beginnen, dan zeg ik er iets van. Hou op.”

Een trap verder staan Michel Badeaux van het Maastricht Collectief en Mick Beckers, in een MVV-shirt, commerciële man bij MVV. Ze weten alles van sponsorbijdragen, maar zijn nu druk met de Geusselt Clean-Up.

Jos Ubaghs is druk met de gasbrander. Het zweet loopt in straaltjes van zijn lijf. “We hebben bij elke gasbrander ook brandblusapparaten. Veiligheid voor alles. Stoeltje voor stoeltje, rij voor rij werkt hij af. “Deze techniek gebruiken ze ook vaker bij bijvoorbeeld bumpers van auto’s. Het is een soort regeneratief kunststof. Een stoeltje dat gebrand is, ziet er weer veel beter uit. Achter hem loopt een vrijwilliger die – voor Jos uit – alle stickers op de stoeltjes verwijdert.

Op een andere tribune hanteert Kjel Onderstal (34) een van de hogedrukspuiten, gesponsord door Boels. Kjel, een Scandinavische naam? “Nee. Kjel staat voor Ken Je Eigen Lichaam.” De jongeman uit Reijmerstok maakt geen grapje. Ook hij is aangesloten bij de Angel-Side. En ook hij roemt de sfeer. “Vroeger altijd mee naar uitwedstrijden. Maar sinds ik een dochtertje en een zoontje heb, ga ik minder uit. Mijn dochtertje is nu vier, die heb ik afgelopen seizoen voor de eerste keer meegenomen. Dat was geen succes. In de rust viel ze in slaap. Ik denk dat ze nog net iets te jong is.”

Toussaint Rosier verliest ook liters vocht. Het zweet maakt zijn eigen patroon op het lichtkleurige t-shirt. Rosier is eigenaar van Brightech, de naam die nu groot op een deel van de dakrand staat. Brightech is een groot uitzendbureau voor technisch personeel. Hij heeft 120 man op de payroll. Hij zit ook bij het MVV-collectief. “Ik kreeg een paar maanden geleden een telefoontje. ‘Stel je voor dat je morgen wakker wordt en je leest in de krant dat MVV failliet is. Zou je er dan spijt van hebben als je iets had kunnen doen, maar het niet gedaan hebt?’ .”

Rosier hoefde over het antwoord geen seconde na te denken. Sindsdien is hij heel veel uren in De Geusselt geweest. Om te helpen bij de organisatie van de club. Nu blaast hij alle rotzooi weg die op de tribunes ligt. “Je voelt de verantwoordelijkheid. MVV is zo’n ongelooflijk verbindende factor. Hier komen elke twee weken gemiddeld 5500 supporters. Van Sint-Pieter, van het Wittevrouwenveld. We zijn één grote kliek. MVV verbindt, dat is zeker.”

De vlaai en de koffie staan uiteraard klaar voor de vrijwilligers. Met dank aan Sligro. Maar de vrijwilligers grijpen allemaal toch als eerste naar een halve liter water.

Bron: https://www.denieuwestermaastricht.nl/zweten-voor-us-mvv-ke/

Naar boven