Grote meneren uit Japan investeren in MVV

Takaaki Naruse (l) en Takao Toshishige.


Deshima Football Consultancy BV gaat binnenkort de helft van de aandelen in MVV overnemen. Grote vraag is: wie zit er in deze Japans-Nederlandse BV? Wat blijkt: dat zijn enkele grote namen.

Uiteraard beginnen we bij het uittreksel van de Kamer van Koophandel. De rechtspersoon is 24 oktober 2024 opgericht naar Nederlands recht en heeft een geplaatst kapitaal van 1.8 miljoen euro. Als doel is opgeschreven: organisatie-adviesbureau.

Takaaki Naruse

Takaaki Naruse (1970) is bestuurder van Deshima Football Consultancy. Hij is in Japan de oprichter en CEO van Willplus holdings corporation. Een aan de Japanse beurs genoteerd bedrijf dat zich bezig houdt met de import en verkoop van tal van auto-merken naar Japan. De nummer-drie autodealer van Japan. Vergelijkbaar met Van Mossel in Nederland. Naruse is ook investeerder in andere automotive-industrieën alsook in voetbal. Sinds 2015 kijkt hij al naar Nederlandse voetbalclubs om in te investeren. Naruse was ook de grootste aandeelhouder en directeur van de Japanse voetbalclub Shonan Bellmare Co. Toen zijn bedrijf naar de beurs ging, moest hij die aandelen in de voetbalclub verkopen.

Takao Toshishige

De tweede Japanse bestuurder is Takao Toshishige (1965). Hij is president van sol media inc., een voetbalmediabedrijf dat het tijdschrift footbalista uitgeeft. Op internet vinden we snel meer informatie. Toshishige was de laatste tien jaar regionaal directeur van City Football Group Japan. Dat bedrijf is eigenaar van Manchester City in de Engelse Premier League. Toshishige zorgde voor de groei van City Football Group in Japan. Tot de groep behoorde ook Yokohama F. Marinos, een club in de J-League. Toshishige regelde in 2019 en 2023 twee tours van Manchester City door Japan.

Hij is ook de algemeen manager van het universiteitsvoetbalteam van de Universiteit van Tokio. Eerder leidde hij de onderhandelingen over de titelsponsordeal met de club Tokyo Verdy en de acquisitie van J-Leagueclub Vissel Kobe. Die werd in 2004 gekocht van City of Kobe.

Van 2000 toto 2012 was hij executive vice-president bij Rakuten Sports. Hij zette voor Rakuten de eerste marketingdeal op door shirtsponsor te worden van Tokyo Verde in 2002. Hij was in 2007 marketingpartner voor Rakuten met FC Barcelona. Uiteindelijk leidde dat tot het shirtsponsorcontract met de Spaanse topclub dat duurde van 2016 tot en met 2021.

Momenteel behoort hij tot de weinigen die zowel het internationale sportbedrijfsleven als de bestuurskant van Europese en J.League-voetbalclubs begrijpen en speelt hij een actieve rol in de ontwikkeling van de industrie. Hij studeerde in 1988 af aan de Universiteit van Tokio in Liberal Arts en behaalde een MBA aan de Columbia University in 1994.

Eijiro Imai

De derde Japanse bestuurder is Eijiro Imai (1980). Hij werkt bij Farallon Capital Management, een Amerikaans multi-strategie vermogensfonds dat 39 miljard dollar beheert. Imai trad in 2013 in dienst en is partner op het kantoor in Tokio. Eerder werkte Imai als senior associate bij Bain Capital in Boston en Tokio. Voor zijn tijd bij Bain was hij werkzaam als associate attorney bij Nishimura & Asahi in Tokio. De heer Imai behaalde een LL.B. aan de Universiteit van Tokio en een MBA en M.S. in Environment and Resources aan Stanford University.

Gerald Christopher Smith

De vierde bestuurder is Gerald Smith (1968). Eerder was hij directeur Marketing, Media en Partnerships bij AZ Alkmaar. Hij is ook buiten de voetbalwereld geen onbekende: als Hoofd Marketing, Media en Partnerships was hij ook actief voor het Nederlands Olympisch Comité en de grondlegger van het succesvolle marketingmodel TeamNL. Hij was aanwezig bij de winterspelen in Korea en bij de zomerspelen in Tokyo. Momenteel is hij adviseur van de J-League en speelt daarmee een actieve rol in de samenwerking tussen Japans en Europees voetbal.


Naar boven